15 March, 2011

inte singoalla ;-)



Jag tänkte att jag skulle göra en singoallaklänning för första gången i mitt liv men jag missade den där lilla (men karakteristiska) detaljen att man ju måste öka på rejält med tyg så att man kan rynka i hals och ärmar... hihi :-) Nu blev det istället en klänning med vanlig raglan. Men det var ju också första gången! Grundmönstret till raglanärmen (ursprungligen en luvjacka) har jag tagit från en gammal Burdatidning från 80-talet. Men nu är det såpass förändrat att jag kallar det mitt eget. En helt annorlunda klänningsmodell mot vad jag gjort innan och tyget också för den delen. Ett underbart bomullstyg i mycket fin kvalitet. Jag fick hem en beställning från Bibbis Textil för nån vecka sedan och däribland alla trådrullar fanns lite fin vit fin spets också. Jag tyckte den passade så fint till detta tyg så den fick pryda både volangen i nederkant och ärmarna.

I were thinking of making a dress of the model Singoalla for the first time in my life but I missed that little (but characteristic) detail, that you must increase rather much the fabric so that it can wrinkle in the neck and sleeves ... hihi :-) Now it became instead a dress with a plain raglan. But it was also the first time! The basic pattern for a raglan sleeve (originally a hooded jacket), I have taken from an old Burda magazine from the '80s. But now it's changed that much that I call it my own. A completely different dress model from what I've done before and the fabric also. A lovely cotton cloth in very fine quality. I received a package from Bibbis Textil a while ago and excluding all the spools of thread there were some nice white fine point as well. I thought it fit so nicely into the fabric so it had to decorate both the flounce at bottom and the sleeves.

Pensaba que iba a hacer una vestido singoalla (sueco) por primera vez en mi vida, pero me perdí el más importante (y típico) componente y es que sin duda debes aumentar la cantidad de la tela para que puedas arrugarla en el cuello y las mangas ... jeje:-) Ahora se convirtió en un vestido con un raglán normal. Pero fue también la primera vez! El patrón básico para esta manga raglán (originalmente una chaqueta con capucha), he tomado de una vieja revista Burda de los años 80. Pero ahora he cambiado tanto el patrón que lo llamo mío. Un vestido completamente diferente modelo de lo que he hecho antes y la tela también. Una tela de algodón encantadora en muy buena calidad. He recibido un paquete de Bibbis textil hace un tiempo y junto con todos los hilos había también una puntilla de color blanco. Pensé que encajaba tan bien con el tejido por lo que tenía que usarla para decorar el volante en el bajo y las mangas.



Halsringningen är ganska snäv så det fick bli 3 tryckknappar i ena raglanärmen på baksidan. När den var färdig tyckte jag ändå att det fattades något så jag gjorde en liten rosett med brunt sidenband och satte på nederkanten av klänningen. Eftersom tyget är så mönstrat är det faktiskt klurigt att se den så jag tog en närbild. Jag KAN ju inte slänga tyg, om de inte är i smala remsor, så av resterande tygbitar gjorde jag detta hårband och lite mer pyssel som ni får se i nästa inlägg.

Från början hade jag ju tänkt göra en singoallamodell, titta in här hos Made By Mama för ett fint exempel :-)

OBS! Mindre än 1 dygn kvar i mitt lotteri!

The neckline is pretty tight so it had to put three automatic buttons in one raglan sleeve on the back. When it was finished, I thought anyway that there was something missing so I made ​​a small bow with brown satin ribbon and put it on the bottom of the dress. Because the fabric is patterned, it is indeed tricky to see it, so I took a close up. I really can not throw fabric, if it's not in narrow strips, so of the remaining bits of fabric, I made this headband and a bit more pottering as you will see in the next post.

From the beginning, I had thought of doing a modell singoalla, check here at Made By Mama for a cute example :-) By the way, what do you call this model in english?

NOTE: Less than 1 day left in my Give Away!

El escote es bastante ajustado por lo que tenía que poner tres botones automaticos en una de las mangas raglán. Cuando había terminado el vestido, pensé que de todos modos faltaba algo, así que hice un pequeño lazo con cinta de raso color café y lo puse en la parte inferior del vestido. Debido a que el tejido tiene estampados grandes, es realmente difícil de verlo, así que tomé una foto del detalle. De verdad, no puedo tirar tela, si no son tiras estrechitas, por lo que de los retales restantes de la tela, he hecho esta cinta para el pelo y algunas cosas más como vais a ver en la próxima entrada. 

Como dije; desde el principio, había pensado hacer un modelo singoalla. Mirad aquí en el blog de Made By Mama para ver un ejemplo bonito de este modelo :-) Por cierto, como se llama este modelo en español? 

NOTA: Falta menos de 1 día en mi sorteo! 

3 comments:

Camilla said...

Förstår att du inte vill slännga minsta lilla bit av det tyget, det var ju fantastiskt fint!
Jag tycker att klänningen blev jättefin! Gillar sådana fina spetsdetaljer. Det får bli en singoalla nästa gång ;-)

Aleisa Ribalta said...

http://creative-swiswi.blogspot.com/2009/10/sy-en-singoallaklanning.html
http://kristindesign.blogspot.com/2009/11/monster-till-singoallaklanning.html
te paso luego lo q yo dibujé, tengo q dormir a las crías, din klänning är en dröm, så ibland är det bra med lite felplanering, kommer finare plagg.

finnkids said...

Vacker klänning och så fint tyg! Å jag gillar också spetsdetaljerna! Är själv väldigt spetstokig just nu,..hi hi!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...