14 March, 2011

a skirt for me!

Här kommer en obloggad kjol, lite elegantare variant, som jag sydde till mig själv för ett tag sedan. Jag ville prova att göra en kjol med högre midja och jag gillar den mycket! Mönstret är eget, taget efter mina reella mått. Kruxet är bara att jag förstått att när kjolen är såpass lång så bör man ha lite högre klackar för att kompensera... Jag har ju ett par svarta med klack men det är inte så ofta jag orkar gå omkring i dem, men "vill man va fin så får man lida pin" heter det väl... En ny upplevelse var det också när jag invigde kjolen att mantvingas uppföra sig lite mer "kvinnligt/damigt" i den. Ja tex när jag skulle sätta mig i bilen så fick jag sätta mig i sätet först och sen lyfta in båda benen samtidigt, eftersom kjolen är ganska så tajt.

Modellen är som sagt med hög midja och dragkedja i ena sidan. I midjan satte jag en ganska bred besparing (heter så eller hur?), och för att liva upp kjolen lite så fick det bli en volang snett över framsidan. Kanten på volangen + nederkanten på kjolen är bara kantade med tät sicksack.

Men i det stora hela är jag nöjd. Det är ju kul att klä sig lite annorlunda ibland, inte sant?


Here's a non blogged skirt, a bit more elegant variant, which I sewed myself a while ago. I wanted to try to make a skirt with high waist and I like it a lot! The pattern is my own, taken after my real measures. The problem is just that I understand that when the skirt is this long, you should have some higher heels to compensate ... I have a pair of black with heels, but it is not that often That I can walk around in them, but as you say in swedish: "If you want to look good, you have to suffer... It was also a new experience that when I used the skirt for the first time I had to behave a bit more "feminine" in it. Well, for example when I should sit down in the car I had to sit in the seat first and then lift up both legs at the same time, because the skirt is pretty tight.


But generally I am satisfied. It's fun to dress a little differently sometimes, don't you think?

Aquí veis una falda que no he presentado antes. Es un poco más elegante y me la cosí hace un tiempo. Quería tratar de hacer una falda con cintura alta y me gusta mucho! El patrón mi propio, hecho de mis medidas. El problema es sólo que he entendido que cuando la falda es tan larga, debes tener unos tacones más altos para compensar ... Tengo un par zapatos negros con tacones, pero no es que me los pongo a menudo pero como dice el dicho sueco; "si quieres ser guapa hay que sufrir" ... Una nueva experiencia, fue también cuando usé la falda por primera vez. Tuve que comportarme un poco más "femenino" en ella. Así por ejemplo, cuando me sentaba en el coche, tuve que sentarme en el asiento primero y luego levantar las dos piernas al mismo tiempo, ya que la falda es bastante ajustada.


Pero en general estoy satisfecha. Es divertido tenerla para vestirse un poco diferente a veces, ¿no?

4 comments:

Mia said...

Jättefin kjol jag gillar volangen på snedden. Känner igen tyget kan det möjligtvis vara samma som på väskan?

Aleisa Ribalta said...

Fy vad snyggt, du är otroligt LINDA!

LustigLinda said...

Jajamen, samma tyg! Denna sydde jag faktiskt innan jag började med väskorna :-)

Tack Aleisa!

Aleisa Ribalta said...

Söta du! med en sånt kropp kan man ha fina kjolar. El nombre es complicado, lo patentaré en España, con cobertura en la unión, a mi me gusta el de siempre, si ese está cogido o no me queda más pa escoger pensaré, la encuesta no me convención, pq la marca no funciona en Suecia, eso es seguro. además estoy viajando pronto, si me pasa un telef por email, te llamo, besitos
Aleisa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...