29 October, 2009

winter jacket / abrigo de invierno / vinterjacka




This is the biggest and most complicated project that I have done until now. It's a winter jacket in a dark, turqoise corduory all lined with fleece fabric and also a decoration lining in the hood and sleeves. The pattern is all my own, developed from this autum jacket. It's my first time ever to make a hood and I wanted it to have a pointed top. Little N looks a bit like the Little Red Riding Hood in the jacket, just that this one is the Little Green Riding Hood! The big red button is a new one (an extra from another garment) but the pink ones on the inside are antique. I crocheted three small decoration balls for the hood and put on two pockets. We have not been able to test it outside yet, as the autum is still very warm here. I am not complaining ;-)

Esto es el proyeto más grande y más complicado que he hecho hasta ahora. Es un abrigo de invierno en pana turquesa y oscura, todo con forro polar por dentro. Además lleva un forro de decoración en la capucha y en las mangas. El patron/modelo es todo mío, evolucionado de esta jaqueta de otoño. Es la primera vez que hago una capucha y quería que tuviera la punta muy marcada, no redonda. La peque parece un poco a la Caperucita Roja en el abrigo, solamente que esta es la Caperucita Verde! El botón rojo es nuevo (un extra de otra prenda) pero los rosas en el interior son antiguos. Hice también unas bolitas de ganchillo para decorar y un par de bolsos. Todavía no hemos probado el abrigo fuera, ya que el otoño aquí sigue muy calentito (no me quejo) ;-)

Detta är mitt hittils största och mest komplicerade projekt: en vinterjacka i mörkturkos manchester, helfodrad med grå fleece och även dekorationsfodrad i luva och ärmslut. Mönstret är mitt eget, en utveckling av denna höstjackan. Det är allra första gången som jag gör något med huva och jag ville få till en fin spetsig sådan, inte rund. Lilla N ser lite ut som Rödluvan i jackan, men det blir väl Grönluvan nu då istället! Den stora röda knappen är ny (en extraknapp från ett annat plagg) men de rosa knapparna på insidan är gamla godingar. Till dekorering virkade jag tre små bollar i olika färger och satte på ett par rundade fickor. Vi har ännu inte haft möjlighet att prova jackan utomhus eftersom hösten fortfarande är varm o go (jag klagar inte alls) ;-)

10 comments:

Mia said...

Vilken söt jacka den är helt underbart söt. Färgen och modellen hela jackan är jättefin hon är säkert jättsöt i jackan.

Anonymous said...

Fasen vad snygg jacka! oj ursäkta sånt kanske man inte får skriva! Har försökt komma till din blogg några dagar i rad men det stod att det inte gick, fasen trodde du hade spärrat mig från att komma åt din blogg. Kan man göra det?? Ja men så hade du bara bytt adress, så nu är allt i sin ordning igen! Kom på en sak inför marknaden jag ska vara med på. Måste man ha typ en modell i samma tyg och olika storlekar, för jag har kommit på att om jag syr en sak så så är det inte lika roligt att sy en likadan fastän det är en annan storlek. Så det kommer att bli typ en av varje av allt, blir inte det rörigt, eller? Jag har ingen aning alls hur jag ska ordna upp allt. Eller ska man bara köra på och så vet man vad som går hem efter marknaden? Lite rörigt i mitt huvud just nu! Ha det finemang! Finemang är ett roligt ord kom jag på! "svammel" /petra.h

Anonymous said...

Hej där! Tack för peppen! Det är lite olika hur jag svarar faktiskt. Ibland på min egen men oftast svarar jag hos den bloggen jag disktuterat saken med. Klurigt det där. Med några har jag istället mailat med, så man inte skriver så mycket om sig själv på bloggen. Lite läskigt tycker jag! Det är lustigt, sedan jag startade bloggen i somras har jag kommit i kontakt med helt underbara människor med samma intresse som en själv. Det är roligt! /petra.h

Emilia said...

Kul att du tittade in på min blogg så att jag hittade hit (kul med en musiklärarkollega)! Jätte-fin jacka!

berit said...

en sån underbar jacka , den verkar så mjuk och behaglig för henne att ha på sig. Smart ide med namnet på mössan också

LustigLinda said...

Tack för fina kommentarer, de gör mig glad! Mamma, tänk att du lyckades skriva in något oxå ;-)

Therese said...

Vilken fin blogg du har! Du får gärna titta in hos mej å se vad jag pysslar med.

ragnhild said...

Hej linda, vilka fina färger du har i barnkläderna ,jag är så förtjust i blått och
grönt det är så roligt glada färger

hälsn Ragnhild

Strumpetossa said...

Vilken fin jacka, helt underbar! Älskar bollarna på som detalj. :)

Polkahjerte said...

Nydelig jakke! Så flink du er til å eksperimentere med egne mønster. Veldig fine detaljer- som lommene, leggen i ryggen og overgangen fra hette til hals. Jeg har planer om å lage n jakke, men det virker hakket vanskeligere enn andre ting jeg har laget så langt. Ble ihvertfall inspirert til å prøve nå! Og du bor i Spania, altså- tenker det er noen grader varmere enn her.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...