13 October, 2009

crochet cap / gorro de ganchillo / virkad mössa


Inspirated of the beautiful hats of stora lilla J, I made this crochet hat in my own style. It took a while as I made it little by little, testing it on the head of Little N. I made a small brim and protection for the ears. In the end it fits like the glove on the hand and I am happy for that and Little N looked herself in the mirror and laughed ;-)
The colours on the fotos to the left turned out very bad but on the ones to the right, with the girl and the bear sitting as a model, the colour is better.

Inspirada de los gorros tan guapos de stora lilla J, de decidí intentar hacer un gorro de propio estilo. Lo hice de ganchillo, poco a poco, probandolo en la cabeza de la peque. Hice una visera pequeña y dos orejeras que van a proteger los oídos sensibles de la nena mía. Me gustó como salió el gorro al final y la nena se miró en el espejo y se rió, mejor nota no podría tener ;-)
En la foto, los colores a la izquierda salieron muy mal pero los a la derecha parecen mas de verdad. El osito blanco y la nena sirvieron como modelos.

Inspirerad av stora lilla J´s vackra mepsar ville jag prova att virka en egen mössa åt Lilla N. Jag virkade lite i taget och satte den på hennes huvud och provade fram. Det tog sin lilla tid men jag blev väldigt nöjd! Jag försökte mig på ett litet brätte och sen gjorde jag långa trekantiga öronlappar som skyddar känsliga öron mot morgon- och kvällsvindar. Lilla N tittade sig nöjt i spegeln när den var färdig och skrattade så jag tar det som ett gott betyg ;-)
Färgerna i fotona till vänster stämmer inte alls med verkligheten, fotona p
å mössan till höger däremot, där den vita nallen och lillan fick sitta modell, blev bättre i färg. Egentligen började jag att sticka ett par små benvärmare och sen kom jag på att jag ville prova en mössa oxå. Så tillslut räckte de två garnnystan jag hade PRECIS!!! Vilken tur...

1 comment:

Ahlard said...

Underbart fin! Dessutom är jag imponerad, tre språk!!! Både att du orkar och att du kan:) Önskar jag kunde skriva en mening eller två på engelska ibland, men hakar upp mig vid första orden, hopplöst. Ha det bäst!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...