01 February, 2011

mushroom rucksack!

Presentation av en mycket originell ryggsäck som jag specialsytt till en tjej, som avskedspresent, på uppdrag av hennes arbetskompisar. Efter att min mor dagligen använder sin väska som jag sydde henne i julklapp, ramlar det nu in lite väskbeställningar från Sverige. Detta är ju en helt oväntad grej, att jag ska börja sy väskor istället för barnkläder, men oj vad roligt det är! Nu har jag fått väskmani och kollar in alla väskor som jag möter/ser hela dagarna...

After this christmas gift to my mother I have received a couple of orders, from Sweden, for more bags. This is all unexpected but I am delighted; sewing bags is just soooo fun! One of the orders was to make a rucksack for a work colleague of my mother. She quits her job and her colleagues wanted to give her something special.

Nu tillbaka till ryggsäcken; Jag fick reda på att Eva, som tjejen heter, älskar att vandra i skogen och plocka svamp och att hon pysslar mycket i trädgrden, med bl.a blommorna. Hittade ett kraftigt jeanstyg som jag använde till bas och sedan har jag gjort fickorna i två olika manchestertyger. Fodertyget är ett lakanstyg med vackra flugsvampar, kunde inte bli mer passande. Nu tror jag att det är första gngen jag ser en ryggsäck med vitt foder...men någon gång ska ju vara den första ;-)

Once again to the rucksack; They told me that The girl, Eva, likes to walk in the woods and pick mushrooms and also spend time in her garden. I looked therefor after fabrics withe these themes and see what I found!



Ovan ser ni ryggsäcken i 3 vinklar. Mest utstickande (i dubbel bemärkelse...) är ju svampen. Den delar framsidan med två fickor. På ena sidan finns en ficka med resår. Dragkedjans böjda form liksom axelbandens form kopierade jag från en ryggsäck jag gillar. Ryggplattan är vadderad och ger därför mer stadga och komfort.

Above you can see the rucksack in 3 angles. On the front ther is a big mushroom and two pockets. The way to put the zipper and the form of the straps I copied from a backpack I like.




Här ser ni det fina fodertyget med flugsvampar, visst är det fint? Det är vanlig lakansväv men jag tyckte det blev festligt. Alla ytterfickor är också fodrade med detta tyg. På insidan av ryggsäcken finns en stor ficka med dragkedja, en stor ficka med tryckknapp + lite formsydda fack för pennor eller dylika instrument på ena kortsidan(kanske en svampkniv?). Svampen på framsidan är, förutom en dekoration, som ni ser en ficka. Hatten har en dragkedja men foten är stoppad med mjuk stoppning. Fickorna på framsidan har tryckknappar men jag dekorerade dem med ett par enkla tygblommor. En överbliven blomma fick också pryda ena axelbandet.

Here you can see the fabric with the mushrooms that I used to line the rucksack with. It is also the same lining in all the pockets. Inside there are various pockets, 1 with zipper 1 with automatic botton. The hat of the mushroom on the front is also a pocket.



Ja på denna sista bild kan man se hur ryggsäcken ser ut packad för en inspirationsrunda, med Burdatidningen ihoprullad och en penna nära till hands. Vattenflaskan passar bra i sidofickan med resår och det bästa är att ryggsäcken sitter riktigt bra. Den är jättebekväm även ordentligt packad och jag känner mig otroligt nöjd med mitt första försök att sy en ryggsäck, hoppas nu att den blir uppskattad. Tur att jag varit noga och gjort ett mönster så att fler ryggsäckar kan bli till av Lustig Design, ja om det finns intresse förstås ;-)

At last I show you how it can look like when you take the rucksack for a ride. The water bottle is perfect in the side pocket and the patern journal fits on the other side with the pen. Must say I am really satisfied with my first intent to sew a backpack, now I just hope that Eva likes it. Luckily I have made a pattern of it so it is possible to make another variation, if there is interest ;-)

En liten sista grej bara; jag är ju en väldigt nyfiken människa och jag undrar så över mina anonyma läsare... Jag kan ju se att det kommer in besök från Tyskland, Kanada, Usa, Ryssland mm. är ni svenskar som bor utomlands eller är ni av dessa olika nationaliteter? Jag undrar av två anledningar; 1)av ren nyfikenhet 2)för att veta om det egentligen är någon som bryr sig om att jag skriver på engelska... det tar ganska mycket längre tid nämligen. Snälla, kan ni lämna en liten kommentar så att jag vet ;-)

One last thing; as I am a very curious person I wonder about my anonymos readers... I can see here on the left that I have visits from Germany, Canada, USA, Russia etc. Are you swedish people living in these countries or are you really different nationalities? I wonder for two reasons; 1) I said I was curious 2)I wonder if anyone really cares that I write in english... it takes a lot of extra time. Please, leave a comment, so I know if to keep on with the english ;-)

1 comment:

Anda B said...

I love the bags!!Congratulations!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...