17 January, 2010

sweater for me!


Mitt i allt skapande av kläder till N och andra små barn, bestämde jag mig för att ta en paus och gick och köpte ett tyg uttänkt speciellt till mig (även om resterna av tyget kommer att användas till att göra något åt N). Detta är ett maskinstickat tyg i en fin gräddvit färg. Grundmönstret, med skärning strax under bysten, är kopierat från ett annat plagg som passar mig bra. Sen har jag ändrat ärmarna och satt dit långa muddar. Jag gillar ju stora kragar såjag gjorde en stor och mysig variant med spetsig bakdel. För att ge tröjan en personlig och bearbetad känsla broderade jag en kant runt kragen och gjorde en fin applikation i fjärilsform. Min dotter älskar fjärilar så det fick bli en sådan i mina favoritfärger, sen sydde jag dit två fina gamla knappar oxå. En liten rolig detalj förresten: om ni tittar noga på fotona ovan så kommer ni att upptäcka ett par pliriga, nyfikna ögon i ett av hörnen :-)

In the middle of all the sewing for N and other babies, I took a break and bought a fabric just for me (even if I will use the rest of the fabric to make something for N...). This is a machine knitted fabric in a cream white colour. The basic pattern (with the cut below the breast and the pleat in middle) I copied from another garment, that fits me good. Then I changed the sleaves and put cuffs, I made a big and cosy collar with a pointed form on the back, and to make a personal touch with more colours, I stitched the edge of the collar. As my daughter love butterflies I made an application in my favourite colours and put on two antique buttons. Just a funny detail: watch careful in the corner of one of the photos and you'll see a pair of curious eyes ;-)

De momento estoy cosiendo mucho para N y para otros niños y me decidí tomar una pausa y comprar una tela especialmente para mi (aunque usaré la tela que queda para hacer algo para N). Esta tela es de color crema, de punta y tejida de maquina. El patron básico, con el corte bajo el pecho y el pliegue en el medio, copié de otra prenda que me queda bien. Después cambié el diseño de las mangas y puse puños largos. Como me gustan los cuellos grandes hice un variante grande con forma de triángulo atrás. Para darle un toque más personal y trabajado, bordé el borde del cuello y como a mi hija le encantan las mariposas hice una aplicación de una en mis colores favoritos. También puse allí un par de botones antiguos. Un detalle divertido: Mira bien en las fotos de arriba y descubriréis un par de ojos bien curiosos y traviesos en una de las esquinas ;-)

5 comments:

Emilia said...

Jätte-fin - gillar fjärilsapplikationen!

Anonymous said...

Wow! Jättefin! Gillar också applikationen! /petra.h

Mia said...

Jättefin! Som ett konstverk med massa fina detaljer att titta på.

Aleisa Ribalta said...

Den här är ju bedårande! älskar allt, men la maripoooooosssssaaaaaaaa está bella. y el el cuello me encanta, en fin klappar i massor, aplauso, ovación. sjkortan till N ligger på mitt bord, finns rosa med klöver tyg, småblommiga i vit och brun och el pajarrako q quedo de la almohada, så den blir färdigt kanske imorgon. kram!

berit said...

kragen gillar jag förstås och det ska bli spännande att se vem som vinner imorgon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...