11 January, 2010

my/N's first homemade jeans




Jag har lyckats göra ett par alldeles egna jeans till N! Känner mig faktiskt stolt. Kanske blev det lite väl tjockt med tyg på framsidan med de påsydda fickorna, eftersom tyget i sig är en relativt stark denim. Den verkliga färgen ser ni på fotot där N står modell, de andra stämmer inte riktigt med verkligheten. Naturligtvis blev det ett par hjärtan på en av fickorna ;-) Upptill och nertill satte jag ganska breda muddar i en mossgrön färg. Jag tror faktiskt att jag ska våga mig på att göra ett par jeans till mig själv, det värsta som kan hända är ju att det blir fult och att det inte går att använda, men det har man ju varit med om förut, eller hur? Finns det någon som har någon hemlighet/tips när det gäller att sy jeans?

I have managed to make a pair of jeans to N all of myself! I really feel proud. Maybe it resulted a little bit thick with two layers of fabric on the front 'cause of the pockets, as the fabric itself is strong denim. The true colour is shown best at the photo where N is modelling. Of course I had to decorate with a pair of hearts on one of the pockets ;-) On the top and the bottom I put cuffs in a mossgreen colour. I really think I will try to make a pair of jeans for myself, in the worst case they turn out uglies and imposible to use, but that's a fact we're used to, right? Someone has a secret/tip about making jeans?

He logrado hacer un par de vaqueros para N, yo misma! Realmente me siento orgullosa. Igual resultó algo rígido en la parte delantera, ya que con los bolsillos son dos tapas de tela y además la tela es bastante fuerte en si misma. El color real se ve mejor en la foto donde N está posando. Algunos corazones tenía que hacer y el bolsillo es un buen sitio para decorar ;-) Puse "puños" (se dice así cuando es en la cintura?) bastante anchos en un color verde musgo. Creo que me voy a atrever a hacerme un par de vaqueros para mi también. En el peor de los casos qedarán feos y inútiles pero eso nos pasa de vez en cuando, así que no es para tanto, verdad? Alguien tiene algún secreto/consejo para coser vaqueros?



3 comments:

Anonymous said...

Fasen va snygga! Det blev riktigt bra! Mitt tips är: Håll tungan rätt i mun! Skämt åsido, jag tror du fixar det galant ;) Grymt! /petra.h

Mia said...

Jättefina byxor, fin passform.
Tips angående jeanssömnad är nog att sy ihop med raksöm och overlocka efter varje del för ensam. Mina jeansbyxor är i ett lite mjukare och tunnare jeanstyg och overlocken klarar det inte så bra när det blir många lager tyg, därför syr jag en till förstärkningssöm bredvid overlocken. Men min industri raksöm klarar allt.
Tänkte du sy ett par femficksjeans eller ett par muddjeans?

Majblomma said...

Läckra jeans :) Verkligen sött med hjärtat!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...