15 January, 2011

Pippi!

Visst är det så att nän man bor utomlands så blir man svensk på ett annat sätt. Det blir exklusivt med svenskt besök och saker som är bara så svenska som Pippi och Volvo. När jag ser en Volvo-bil (finns faktiskt ganska många), så måste jag alltid kommentera det och får alltid som en liiiten känsla av "hemma". Aldrig hade jag trott att volvo skulle få mig att känna så...

Detta inlägg är nu inte om volvo utan om en liten underbar Pippi-docka! I en liten söt minibutik inne i gamla delen av León, ja där jag brukade köpa fina gamla knappar (innan mormors knappsamling blev min), så såg jag hennne: naken och lite smutsig med hängande armar satt hon där uppe på en hylla. ägarinnan av affären är mkt trevlig och frågade visst när hon såg min trånande blick om det inte var så att Pippi var en svensk figur. Jag höll i henne en liten stund och såg att det var fin kvalitet, made in Spain dock. Nog tyckte jag att 40€ var ganska dyrt för en 35 cm hög docka, dessutom inte i allra bästa skick och utan kläder, men även om jag försökte, lite dolt, att sänka priset var det inte möjligt. Kvinnan var väl medveten om dess värde.



Ja, så jag vandrade omkring i några dagar med pippi i bakhuvudet, och till slut kunde jag inte med tanken längre att någon annan skulle få ha henne hemma hos sig. Det är ju JAG som är svensk och det är MIN dotter som borde leka med henne! Med snabba steg styrde jag kosan dit och roffade åt mig min skatt. Jag fick med mig ny, riktig fin dockstoppning på köpet och lyckliga jag hade fått ännu en ny familjemedlem.

Sedan har dock Pippi fått nöja sig med endast en klänning under lång tid men igår bestämde jag mig för att ge henne lite mer autentiska Pippi-kläder: 3 olika lång-kortstrumpor i olika färger, en dubbelkjol och en grön tunika. På bilden nedan ser ni Pippi på vår soffkant, hon har sällskap av en liten apa som fick agera herr Nilsson och Åsnan (ja eftersom det var det närmaste jag kunde komma Lilla Gubben för tillfället :-)

Finns det någon mer som har pippidocka hemma? Har ni bilder?



When you live outside Sweden and find something that swedish as a volvo car or a Pippi doll it make you feel "at home" and when I found this Pippi in a little store inte centre of León I just had to have her. But as she was pretty expensive (and naked) I waited a pair of days before I decided to buy her. I washed her up and gave her new stuffing. Now she also got new clothes, more the original style of Pippi, and she is just sooo pretty! Anyone more out there that has got a Pippi doll at home? Pictures?

1 comment:

Lilla Anka said...

Åååå, så fin hon är! Pippi-dockan! Klart att du inte bara kunde lämna henne där i affären. Hon var ju din!!!! Kom på att jag hade en Pippi-docka i Barbie-storlek. Undras om den finns kvar? Hittar jag den så skall du få se den på bild!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...