21 May, 2011

1 trotjänare och 1 inspirationskälla!

Jag presenterar nu min kära högra hand, min trotjänare som jag haft i min ägo sedan 1999 då jag fick den av min mamma och mormor i studentpresent. Jag hade innan dess, på min mammas äldre symaskin knåtat ihop min egen studentklänning i cremevitt med underklänning och allt och jag kommer ihåg sååå väl hur mycket jobb det var med den, det var första gången jag sydde efter mönster. 


När jag flyttade till Spanien saknade jag henne och min underbara syster (som jag såklart saknade mer) tog med den i sin resväska när hon kom och hälsade på, tänk vilken lycka! Med denna Husqvarna Viking Anna har jag genom åren sytt en massa grejer; gardiner, kuddar, mjukdjur, handdukar, barnkläder och på sistone väskor. Jag upptäckte för ca 1 år sedan att den har en lös extra "trådrullehållare", ja så att man kan sy med tvillingnål, vilken upptäckt! Hade ingen aning om vad de hålen eller pinnen var till för innan det... 

Massor har jag lärt mig med denna klenod, många timmar slit och ett antal tankeställare har den gett mig och så kommer det fortsätta till den dag jag kan ställa den lite åt sidan och köpa en ny, fin maskin. Jag syr ju inte så mycket i trikå och det beror dels på att med denna maskin är det inte det lättaste och dels för att här är det lite knivigt att få tag på sådana tyger.

Jag skulle vilja tillägna min mormor Svea detta inlägg och skänker en extra kär tanke till henne, som är med mig numer endast på ett andligt plan. Hon har inspirerat mig mycket när det gäller hantverk som t.ex att sy. Säkert skulle hon vara stolt över det jag åstadkommit hittills, och mer kommer :-) älskar dig mormor!




Ahora os presento a mi querida mano derecha, mi máquina de coser que he tenido en mi poder desde 1999, cuando me la dieron mi mamá y mi abuela como regalo de graduación. Anteriormente, mi proyecto más grande era coser mi propio vestido para el día de la graduación y me recuerdo muy bien que fue un trabajo duro. Era la primera vez que cosí con un patrón y el vestido era de color crema y tenia forro y todo.
 
Cuando me mudé a España, la echaba de menos y cuando mi querida hermana (a ella por supuesto la echaba de menos aún más) vino a visitarnos se la trajo en su maleta, imaginaros que felicidad! Con esta Husqvarna Viking Anna he cosido un montón de cosas a lo largo de los años; cortinas, cojines, peluches, toallas, ropa de bebé y ultimamente bolsos. Me di cuenta, desde hace 1 año, que la máquina tiene un soporte para poner otro hilo, para que puedas coser con aguja doble, vaya descubrimiento! No tenía idea para qué eran esa parte antes...

He aprendido un montón trabajando con este tesoro, han sido muchas horas de trabajo duro y muchos problemas para resolver. Y así continuará hasta que un día pueda comprar una máquina nueva, diferente. Como solamente tengo esta máquina no coso mucho en telas de punto; la máquina no s la mejor para ello y además es difícil encontrar ese tipo de tela aquí.

Dedico esta entrada y unos pensamientos extra con mucho cariño, a mi querida abuela Svea, que lleva un tiempo en otra dimensión, a lo mejor en el cielo, si hay algo así. Ella me ha inspirado mucho y seguro que estaría muy orgullosa de lo que conseguido con esta máquina hasta ahora, y más vendrá :-) Te quiero abuela!

3 comments:

Aleisa Ribalta said...

Tänker på mormor, min, din, fick lite tårar i ögon, vad cursi, men det är jag!

Singoalla said...

Tänk, min mormor sydde ocksa och lärde min mamma som i sin tur lärde mig.....Vad mer har vi gemensamt......

Singoalla said...

Nu blir jag nyfiken, vad ska du göra med alla vÄskor i Sverige???

Tack för besöket!Och lycka till med sömnaden. Idag sydde min dotter sin första kjol, med symaskin. Stolt Mor!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...