10 October, 2010

Autumn/winter dress with hood


Detta finstickade tyg i ull har legat hemma och väntat länge på nån bra idé. Började fundera på en luvtröja till Lilla N men det utvecklades till en fodrad och mysig luvklänning! Den är helfodrad i ett tunt jerseytyg med fina blommor, detta tyg använde jag till min gravidklänning som jag hade när jag fyllde år (gravid i 35 v.). Luvan är lite toppig, ja så där som jag gillar. Sydde på en liten björndetalj på bröstet som jag hade i sylådan, den passade så fint i färgen så jag fortsatte med luvbandet och en dubbel dekorsöm längst ner i samma färg. Satte också på några träpärlor för att göra det lite roligare. Den har rejäla muddar i armslutet för längre användningstid. Det bästa med klänningen är nog att den är så varm och gosig och att luvan när den sitter på smiter åt runt ansiktet bra och skyddar bra mod vind och blåst. Det av fotona i collaget ovan där färgen på klänningen stämmer mest överens med verkligheten är bilden nere till höger. Storleken är 86/9

This knitted material in wool has been resting for a while on my shelf and I was thinking of making a hoodie of it but it turned out to be a dress with a hood instead. It's all lined with a fine jersey material with flowers, which I had left over from the pregnant dress I made for myself for my birthday (35 weeks pregnant). The hood is a little pointed as I like that model and I put a little bear detail on the chest and as the colour matched well I also put the strip in the hood and the double seam on the bottom of the dress, in the same colour. I think the best with the dress is that it's so warm and cosy and that the hood has a perfect form that protect the child good from cold and wind.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...